Svar: Mælkeprodukter

30. september 2017

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er super dejligt, at I tager udgangspunkt i familiemaden og lader jeres dreng spise med af jeres mad, - og han lyder til at elske det! Men lige i forhold til mælk, så er der lidt retningslinjer, som det anbefales at følge:

Under 9 måneder: Der gives modermælk eller modermælkserstatning.

9-12 måneder: Der gives modermælk eller modermælkserstatning. Sødmælk (komælk) kan indgå i barnets mad, dog max 100 ml i døgnet, og bør ikke gives af kop. Det bør udnyttes til familiemad, og det betyder, at din dreng i denne alder kan få lidt sovs, hvis det er lavet på sødmælk.

Surmælksprodukter kan gives stigende fra 50 ml ved 9 måneder til 100 ml ved 1 års alderen. Og surmælksprodukter kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Produkterne skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 g.

1-2 år: Der gives letmælk (max. 100 ml ved 1 års alderen). Amning kan fortsætte, så længe mor og barn trives med det.

Surmælksprodukter kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold.

2-3 år: Der ...

Annonce

... gives minimælk, skummetmælk og kærnemælk. Nogle børn kan have brug for letmælk frem mod 3 års alderen, dette kan drøftes med lægen.

Surmælksprodukter bør være af skummet- eller letmælkstypen. Produkter som Skyr, Fromage Frais, Ymer, Ylette kan tidligst gives fra 2 års alderen og kan indgå i variation med andre surmælksprodukter.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til ost, så kan dette godt indgå i barnets mad fra 6 måneders alderen. Sundhedsstyrelsen skriver "ost kan indgå i barnets mad, men kun i mindre mængder". Det kan være smøreost, eller det kan være ost i stænger, som barnet kan gnave, eller det kan være lidt revet ost, der kommes på den lune mad... pas på med f.eks. parmesan, som har et højt indhold af salt.

Jeg håber, at dette giver lidt klarhed :) Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og der er også et fødevareregister, hvor du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden, så følger den de sidste nye retningslinjer:)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg